Túto sobotu, 10. októbra od 14. do 18. hod., je v jubilujúcej Univerzitnej knižnici v Bratislave na Korze, najväčšej na najstaršej vedeckej knižnici na Slovensku, Deň otvorených dverí. Návštevníci majú možnosť nahliadnuť do zákulisia knižnice a spoznať aj jej zrekonštruované priestory, stretnúť sa s vedúcimi pracovníkmi knižnice, ktorí im odpovedia na otázky.
V tento deň ponúka knižnica výnimočnú príležitosť získať elektronickú knihu za špeciálnu cenu na základe troch vylosovaných anketových lístkov. Jedná sa o elektronickú knihu služby e-Kniha na objednávku, ktorá vyhotoví e-knihu podľa výberu a parametrov udaných zákazníkom, ktorý nemusí byť registrovaným čitateľom knižnice.
O čo v službe ide?
Univerzitka ponúka ako jednu zo služieb dodávajúcu elektronický obsah službu e-Kniha na objednávku, medzinárodnú eBook on demand.
Na základe elektronickej objednávky zákazníka služby sa vybraný dokument typu monografia – hovorme ďalej kniha - zdigitalizuje, spracuje do podoby PDF súboru, "prečíta" sa technológiou automatického rozpoznávania textu (OCR) a zašle obratom objednávateľovi v elektronickej forme prostredníctvom hypertextového linku alebo prostredníctvom služieb klasickej pošty. Poplatok za službu sa uhrádza elektronickým spôsobom. Pri spracovaní sa rešpektuje zákon o ochrane autorských práv - služba sa viaže na knihy publikované cca do roku 1938.
Služba vypracováva e-knihu do dvoch úrovní, základnej a vyššej.
a) Základná úroveň spracovania e-knihy
Elektronická kniha obsahuje jednotlivo zoskenované strany knihy tak, aby ich bolo možné čítať jednotlivo po sebe nasledujúce. PDF súbor prezentuje grafickú informáciu, teda napr. text v podobe obrazu, teda text, ktorý nie je možné spracovávať v textovom editore. Výhodou je napr. zväčšovanie a zmenšovanie náhľadu na konkrétnu časť strany knihy, čo je vhodné najmä pre historické dokumenty, obzvlášť rukopisy, ktoré nie je možné spracovávať po textovej stránke (OCR). Obrazové dokumenty (fotografie, náčrty, kresby a pod.), kde prevláda obrazová informácia nad textovou, sú obzvlášť vhodné pre túto úroveň spracovania.
b) Vyššia úroveň spracovania e-knihy
Vyššia úroveň spracovania predstavuje PDF súbor vypracovaný do plnotextovej podoby, čo znamená, že text knihy je oddeliteľný od obrazu a vďaka spracovaniu technológiou OCR je možné s textom pracovať (napr. kopírovať a prenášať) aj v iných textových aplikáciach. E-kniha tejto úrovne ponúka možnosť vyhľadávania a prehľadávania textu dokumentu zadaním slov, fráz a celých viet či možnosť editovania textu dokumentu a práce s ním (funkcia Kopíruj a Prilep). Textové spracovanie obrazu je vhodné na dokumenty s prevažujúcou textovou časťou, kde si softvérová aplikácia poradí s latinskou antiquou či nemeckou fraktúrou.
Aké sú bežné poplatky za službu?
Služba je spoplatňovaná na základe jednotného medzinárodného cenníka. Základný poplatok za službu je €10, ďalšia kalkulácia ceny závisí od úrovne vypracovania e-knihy.
Základná úroveň ponúka v rámci základného poplatku prvých 75 strán dokumentu, každú ďalšiu stranu za poplatok €0,10. Príklad kalkulácie ceny za službu : kniha má 123 strán, prvých 75 strán je zahrnutých v základnom poplatku, 48 strán po €0,10, spolu je poplatok za službu €14,80.
Vyššia úroveň vypracovania e-knihy – e-kniha ako plnotextový PDF súbor – ponúka v rámci základného poplatku prvých 75 strán dokumentu, každá ďalšia strana sa spoplatňuje €0,15. Za 123-stranovú knihu je poplatok za službu €17,20.
Transfer e-knihy na DVD nosič a jeho zaslanie zákazníkovi prostredníctvom služieb Slovenskej pošty sa účtuje poplatkom vo výške €3.
UKB túto službu poskytuje od septembra 2007. Realizuje sa v rámci medzinárodného konzorcia zameraného na rozvoj a zhmotnenie služby v prostredí 15 národných a univerzitných knižníc krajín Dánska, Estónska, Nemecka, Rakúska, Slovinska, Maďarska, Portugalska, ČR, Francúzska a Slovenska.
Služba je komplexne elektronickou službou zameriavajúcou sa na produkciu elektronických kníh na objednávku zákazníka. Inovatívnym prvkom služby je jej realizácia v online prostredí od momentu vzniku objednávky až po elektronickú platbu a doručenie produktu služby zákazníkovi. Elektronická kniha – produkt služby – je vypracovaná takým spôsobom, aby svojimi vlastnosťami a možnosťami použitia poskytovala svojmu používateľovi – zákazníkovi služby – komfortné čítanie textu z obrazovky počítača a vyšší štandard pri práci s jej obsahom. Každá elektronická kniha je vyrobená podľa požiadaviek zákazníka, čo sa vzťahuje na spôsob spracovania obsahu knihy, spôsob platby za službu a spôsob doručenia e-knihy.
Hlavnou charakterovou črtou služby je otvorenosť voči jej používateľom – nie je určená len registrovaným čitateľom knižnice. Jej expresná povaha a zameranie na špeciálnu skupinu starých, vzácnych, historických dokumentov umožňujú dodanie elektronického obsahu do niekoľkých hodín, čím služba predstavuje elegantnú a pohodlnú cestu ako doručiť koncovému používateľovi služby kópiu žiadaného dokumentu, ktorý je často sprístupňovaný len v obmedzenom režime a nemusí byť povolená výroba jeho kópií. Prednosťou služby je individuálny prístup ku každému jej používateľovi. Služba ako jediná zo služieb Univerzitnej knižnice v Bratislave spracúva svoj konečný produkt aj po textovej stránke.
Efektívnou nadstavbou služby je aktuálne rozvíjaná doplnková služba Print on demand (Tlač na objednávku), ktorá na objednávku zákazníka vyhotoví reprint originálnej knihy v brožovanej väzbe. Tento reprint sa následne po uplynutí 3-mesačnej doby garantujúcej exkluzivitu vlastníctva titulu ponúka na predaj za novú cenu v online kníhkupectve Amazon.com.
Záverom
Anketové lístky sa vydávajú a prijímajú na Oddelení digitalizačných služieb na druhom poschodí knižnice a výhercovia budú kontaktovaní v priebehu jedného týždňa.
Poďme, môžeme vyhrať e-knihu:-)
Komentáre